Het is misschien een beetje laat zo in april, maar ach beter te laat dan nooit, toch? Vandaag wil ik jullie kennis laten maken met een paar horecatrends van 2019. Alles staat dit jaar in het teken van gezond en plantaardig eten, maar daarbij is genieten ook belangrijk!
No-, low- en pro-producten
Je zal het waarschijnlijk al gemerkt hebben dat de consument iets bewuster wordt en graag gezonder door het leven wil gaan. Hierbij speelt minder/geen zout en suiker een grote rol om hartfalen en een hoge bloedsuikerspiegel te voorkomen. Ook voldoende proteïnen speelt hierbij een grote rol. Consumenten willen steeds meer verse, lokale en seizoensgebonden producten. Transparantie is hierin erg belangrijk, dus waar komen de producten vandaan, is het eerlijke handel en hoe komen ze aan de prijzen.
Duurzaam
Niet alleen de gezondheid van de mens wordt belangrijker, maar ook de gezondheid van de dieren en aarde. Mensen eten tegenwoordig steeds meer vegetarisch of zelfs vegan. Ook verdwijnt het plastic gelukkig steeds meer. Een voorbeeld hiervan zijn de plastic rietjes. Deze worden tegenwoordig met duurzame producten gemaakt zoals bambu en karton.
Plantaardig/vegan
Zoals hierboven vermeld is plantaardig oftewel vegan helemaal de trend. En dan bedoel ik natuurlijk wel de verse plantaardige producten. Veel consumenten eten met evenveel plezier meer groenten en minder vlees wanneer de borden mooi en smakelijk ingericht zijn. Het leuke aan deze trend is dat veel verschillende keukens zich gaan onderscheiden met vegan producten. Zo komen er steeds meer nieuwe en interessante concepten.
Experimentele non-alcoholische drankjes
Nu iedereen wat gezonder gaat leven is dit ook terug te zien aan de drankenkaart. Veel non-alcoholische cocktails worden ingeruild voor kruidige frisdranken of speciale thee. Wekelijks dronken in de kroeg hangen kan dus echt niet meer. Horeca tenten die met de trend mee willen gaan, zullen creatief moeten omgaan bij het vinden en serveren van alcoholvrije alternatieven om gasten te verrassen. Gelukkig bestaat er social media waar genoeg ideeën op staan!
Inspirerend en verrassend
Naast de experimentele non-alcoholische drankjes willen consumenten graag geïnspireerd en verrast worden door gerechten, maar ook door een boeiende gastronomische ervaring. Ze zijn tegenwoordig meer bereid om geld uit te geven aan een ervaring dan aan zomaar een aankoop. Hierdoor komen er steeds meer nieuwe restaurants en nieuwe concepten. Een voorbeeld hiervan is Dinner in Motion in Eindhoven. Dit is een culinair restaurant in een wereld van 360 graden projecties. Zowel om je heen als op de tafel verschijnen beelden van landschappen, kunst en andere plekken.
Gemak
Ook de kant- en -klaar maaltijden groeien erg dit jaar. Deze moeten uiteraard gezond en lekker zijn en niet zo stijf staan van het zout zoals het eerst was. De HelloFresh pakketten worden dit jaar ook steeds populairder. Consumenten zijn uit op gemak en willen niet te veel moeite doen. Zo’n maaltijd box is hiervoor ideaal. Het bevat afgemeten hoeveelheden en receptkaarten waardoor een maaltijd eenvoudig te bereiden is in minder dan 30 minuten.
